TEMAN

Sabtu, 23 April 2016

KEMBARA IMAN SAUDARA BARU 2 : ALIFF






Seorang yang sangat berbudi bahasa dan manis dengan senyuman
Perkongsian pengalaman dari peserta program umrah Kembara Iman Saudara Baru
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
Assalamualikum w.t.b kpd suadara adam ADAM CORRIE selaku pengerusi kembara iman sudara baru siri ke 2, kami ucapkan ribuan terima kasih kpd adam corre serta ustaz dan ustazah kerana menaja kami menunaikan umrah,di sini sy berkongsi pengalaman semasa saya menunai kan umrah,pengalaman saya ialah apabila saya menunaikan solat fardu di dpn ka'bah ati saya rasa tenang seakan allah dkt dgn saya, bila saya mengakat takbirotulihram badan saya bergentaran rasa takut dgn allah seakan dunia ini kiamat, dan bila saya sujud dan doa ya allah ampun kan la dosa2 saya dan sempurnakan solat saya serta terima la amal ibadat saya ya allah selapas solat ada seorang hamba allah dtg bertanya dgn saya org mana dan saya terus menjawap org malaysia dlm kejadian itu hamba allah memeluk saya dan memberi kopiah dgn saya syukur alhamdulillah allah memudah kan saya utk beribadah di mekkah.
selapas itu saya terus belari ke arah batu hajar aswad utk mencium tp sblm saya sampai saya di tarik dan di tolak dlm kajadian tolak-menolak, semakin saya di tolak samakin dkt ke arah hajar aswad dan saya terus sekuat ati memagang dan mencium batu hajar aswad alhamdulillah dgn izin allah dpt jgk saya mencium batu drpd syurga,manakala pengalaman saya berada di madinah ialah saya dpt jumpa nabi muhammad s.a.w dan suasana di madinah tenang,sejuk dan angin kuat seakan saya ikut terbang kana tiup angin.....
sekian saya ucapkan sekali lg kpd suadara adam corrie dan puan fazi kerana menaja kami semua menunai kan umrah doa kami moga allah mempermudah kan segala urusan sudara adam corrie dan puan fazi,ustaz& ustazah amin ya rabbil alamin









Photobucket

Jumaat, 22 April 2016

KEMBARA IMAN SAUDARA BARU 2 : JOCELYN





Perkongsian pengalaman dari peserta umrahKembara Iman Saudara Baru 2
Puan Jocelyn Cheng .
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
Assalamu'alaikum wrh wbt...
Saya Jocelyn Cheng Binti Abdullah telah menerima hidayah Allah swt kembali ke agama fitrah pada tahun 2012 tanpa mengetahui apa itu Islam. Saya berusaha dan terus mencari apa itu Islam yang sebenarnya selepas mengucap kalimah syahadah. Hadirkan diri dalam majlis ilmu, kursus² agama, program² agama dan kelas mengaji. Alhamdulillah banyak ilmu yang manfaat dari ustaz² dan ustazah², tetapi ilmu di dadaku tetap senipis kulit bawang. Keimanan diriku sangat lemah. Suami saya juga seorang saudara baru dan bagi kami memang mencabar dari segi akidah dan ilmu.
Suatu hari saya tergerak hati dan buka facebook masukkan kata kunci "saudara baru" dan keluarnya "Kembara Iman Saudara Baru". Rasa nak tau apa sebenarnya page ini mengenai, saya pun tekan dan baca page tersebut. Post yang pertama saya terbaca mengenai pendafataran terbuka untuk Muallaf ke Umrah, teruskan membaca lagi, rupanya boleh dapat tajaan mengikut syarat yang tertentu. Dalam fikiran apa salahnya cuba daftar, kalau betul dijemput oleh Allah ke tanah suciNya, Alhamdulillah. Terus whatsapp suami yang sedang kerja untuk dapatan slip gaji dari ajikan dan malam itu juga kami daftar secara online. Alhamdulillah selepas temuduga, kami terpilih untk menyertai Kembara Iman Saudara Baru Siri 2 ke Umrah. Syukur Alhamdulillah, memang tidak terfikir doa kami dimakbulkan sepertimana saya telah menanam niat nak ke Umrah tahun ini.
Bulan Feb, satu kursus umrah diadakan selama 2 hari, kursus yang sangat bermanfaat, dimana saya baru tahu apa itu umrah sebenarnya. Selama ini hanya tahu buat umrah dan haji di Mekah sahaja. Selepas kursus mula lah hati ini tidak rasa tenang, sebab banyak barang kena beli, kena sedia, takut kena dam dan pelbagai².... Disinilah cabaran dimulakan.... Hari semakin dekat tarikh ke umrah semakin lah risau.....
Syukur Alhamdulillah sebelum 2 minggu berangkat ke umrah, saya dikurniakan idea dari Allah swt untuk mulakan perniagaan jual kuih teow sup dimana mengikut resepi keturunan keluarga saya. Dalam keadaan yang mendesak saya keluarkan duit RM500 yang ada sepatutnya nak beli barang ke umrah tetapi saya gunakan untuk beli peralatan berniaga. Ketika itu, hati saya berserah sepenuhnya kepada Allah swt, dengan niat ikhlas saya berniaga semoga Allah murahkan rezeki dan melindungi saya.
.... tidak berani saya mengira duit berniaga itu, saya kumpul sehingga 2 hari sebelum tarikh berangkat baru mengira. Menitis air mata saya, Allahuakhbar kami cukup duit untuk beli barang dan tukar sedikit duit riyal untuk persiapan takut kena dam. Akhirnya dapat kemas bagasi ke umrah malam sebelum berangkat.
Hari keesoknya kami berangkat terus ke Jeddah. Disini dugaan yang seterusnya ketika beratur di Imigresen Arab Saudi. Suami saya dimarah dan dituduh "kafir" oleh kastam saudi atas sebab tangan dia ada tattoo yang kecil. Kami cuba menerangkan bahawa kami Muallaf tetapi masing² tidak faham bahasa yang disampaikan, selamat kami dilepaskan. Terus naik bus ke Kota Mekah dalam ihram yang telah niat di miqat atas kapal terbang. Tiba di Swiss Hotel, letak bagasi dalam bilik terus kami menuju ke Masjidil Haram untuk solat dan menunaikan umrah.
Dalam perjalanan sambil bertarbiah, hati saya semakin berdebar laju, tidak sabar nak masuk Masjidil Haram. Ketika ustaz yang membawa kami memberitahu bahawa kaabah ada di depan sahaja. kami akan menuju ke Kaabah. Apabila sampai di depan kaabah, air mata saya terus mengalir, tidak dapat saya terangkan kenapa dan mengapa. Hanya rasa diriku ini sangat hina dan kini saya dijemput oleh Allah utk menjejak kaki di tanah suciNya dengan keadaan diriku penuh dosa. Tidak terkata dan seumpamanya sekeliling saya tak ada orang lain, rasanya diriku sangat mendekati Allah swt. Dalam doaku "Ya Allah, Engkau gugurkanlah dosa²ku sepertimana jatuhnya titisan air mataku". Seterusnya.... (...sambungan)








Photobucket

Khamis, 21 April 2016

KEMBARA IMAN SAUDARA BARU 2 : MERIO






Perkongsian dari peserta umrah Kembara Iman Saudara Baru iaitu Muhammad Merio Ulin.
Beliau sebelum kembali kepada fitrah / memeluk Islam , seorang yang sangat benci dan menentang Islam. Tapi atas berkat doa abang kandungnya yg telah syahadah inginkan beliau menjadi seorang Muslim.
Alhamdulillah ... selepas abangnya meninggal dunia beliau kembali kepada fitrah
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
Assalamualaikum semua,
Pengalaman dan peluang menjadi tetamu Allah di Baitullah adalah impian buat semua umat Islam di seluruh dunia termasuk diri saya sendiri. Disini saya nak kongsikan “ my spiritual journey to Mecca & Medina” atau kembara Iman ku ke tanah suci dari sudut pandangan seorang muallaf atau saudara baru.
Dari rumah lagi hati saya dah berdebar-debar, perasaan yang bercampur baur, teruja, gemuruh dan sebak pun ada, sesampai sahaja peserta kembara iman di bangunan perkim hati saya masih bertanya-tanya betul ke aku ni nak ke Makkah? Pada masa itu hati tak putus-putus berdoa betapa bersyukurnya saya dipilih dan ditaja menjadi salah seorang peserta Kembara Iman Saudara Baru siri ke 2. Bila pandang muka abang ADAM CORRIE dan AJK Kembara Iman hati saya jadi sayu sebab terdetik dalam hati saya ada juga insan yang berhati mulia bersengkang mata pagi petang siang malam cari dana semata-mata ingin membawa kami menunaikan ibadah umrah. MasyaAllah.. semoga Allah berkati dan rahmati mereka semua. Amiin..
Perjalanan dari Malaysia ke Jeddah lebih kurang 8 jam, sepanjang perjalanan dalam kapal terbang kami disuruh berzikir dan berselawat banyak-banyak dan apa yang seronoknya apabila saya dapat menimba pengalaman baru didalam kapal terbang iaitu berwuduk , bersolat dan memakai ihram dalam kapal terbang pengalaman itu sangat-sangat bermakna buat saya. Tapi apa yang menariknya bila tiba masa berniat ihram dan ketika melalui kawasan miqat Qarnul Manazil Suasana dalam kapal terbang jadi sangat senyap dan tenang. Dalam hati saya terasa sebak sangat ya Allah aku semakin hampir dengan rumah mu dan jadikanlah umrah aku ini umrah yang mabrur.. amiin..
Setiba di Airport Jeddah tiada masalah semua dipermudahkan dan kami pun bergerak ke Makkah perjalanan mengambil masa 1 jam lebih ke kota Makkah . dalam bas kami beramai-ramai melafaz talbiah:
Labbaikallahumma Labbaik
Labbaika Laa Syarikalaka Labbaik
Innalhamda Wan Ni’mata
Laka Wal Mulk
Laa Syarikalak
Erti bacaan talbiyah:
Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Ya Allah! Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu…
Dalam masa sejam itu ada kalanya tertidur sebab penat, bila bangun sahaja dah sampai hotel penginapan. Sesampai sahaja di hotel, kami diberi masa satu jam sahaja untuk simpan bagasi dan turun berkumpul di lobby hotel umtuk menunaikan umrah. Masa tu rasa teruja sangat-sangat dan tak sabar nak masuk ke pekarangan Masjidil Haram dan nak melihat Kaabah. Rombangan kami masuk ke Masjidil Haram diiringi mutawif yang berpengalaman dari Indonesia.
Hati cukup berdebar apabila detik-detik menuju ke kaabah, masa itu saya tak putus-putus berzikir dan berdoa minta supaya dipermudahkan semua ibadah di situ, bila sesampai sahaja di pintu masuk menuju ke Kaabah saya boleh nampak Kaabah akan tetapi dilindungi oleh Mataf (Jejantas sementara yang di bina mengelilingi Kaabah untuk orang yang mengunakan kerusi roda). Dalam hati makin berdebar semakin hampir dengan kaabah dan berdepan dengan lautan manusia pelbagai bangsa dari seluruh dunia. Mula-mula melihat kaabah rasa seronok sangat dan akhirnya kiblat orang islam berada di depan mata saya alhamdulilah.. besar juga Kaabah ni yer itulah ayat pertama terdetik dalam hati sambil berasak-rasak dengan manusia lain bertawaf mengelilingi Kaabah.
Pusingan pertama dan kedua tawaf, saya tak boleh nak fokus sebab terlalu gelisah kerana berasak-rasak dengan ramai manusia dan hanya mampu berdoa dan berzikir. Tiba-tiba saya teringatkan pesanan ustaz “the power of dhua” di Makkah kalau kita berdoa minta dipermudahkan insyaAllah dipermudahkan dan itu yang saya lakukan. masyaAllah.. lepas berdoa minta Allah permudahkan segala-galanya dipermudahkan mungkin doa saya telah dimakbulkan dan semua jadi sangat mudah serta orang ramai tidak berasak-rasak dengan saya.
Dalam masa yang sama, saya cuba berdoa, persoalan yang saya dah lama simpan “Dimanakah kamu Ya Allah”. Persoalan ini selalu menganggu saya ketika hendak solat dan mengugat akidah saya sebagai seorang Islam. Dikesempatan saya sudah berada di dekat dengan Kaabah saya mengangkat tangan sambil memandang Kaabah “ Ya Allah ya Tuhan kami, berikan aku merasai kehadiranmu walaupun aku tak dapat melihat kamu dan aku berjanji aku akan bertaqwa dan akan sentiasa menyembahmu ya Allah” dan secara tiba-tiba apabila masuk ke pusingan yang ke 6 dan sambil saya berjalan dari rukun Yamani menuju ke rukun Hajar Aswad tiba-tiba hati saya jadi sayu seperti disayangi, damai, aman, nyaman dan sangat tenang sekali dan ketika itulah air mata saya jatuh buat pertama kalinya dan saya menangis sepuas-puas di sisi Kaabah sambil berdoa dan bertawaf. SubhanAllah pujian bagimu ya Allah indahnya kebesaranmu ya Allah..
Habis tawaf sahaja kami menuju ke bukit Safwa dan Marwa untuk Saie pula.. Saie banyak mengingatkan kita pada kesusahan Siti Hajar mencari air ketika zaman Nabi Ibrahim. Membuat Saie lebih santai dari bertawaf di kawasan Kaabah, kawasan kaabah ramai orang manakala di kawasan saie agak kurang sedikit. Selesai saja Saie, saya dengan sahabat saya Qayyum Ong terus pergi cari gunting untuk bertahalul. Untuk pengetahuan semua masa umrah pertama memang saya tak cukur rambut saya dan saya tidak tahu kenapa.. hehehehe.. apabila saya membuat umrah yang kedua iaitu badal umrah untuk arwah abang saya baru saya cukur botak kepala saya. Umrah ini cukup bermakna buat saya sebab arwah semasa sakit pernah berjanji akan membawa saya untuk menunaikan umrah sekiranya dia sihat nanti akan tetapi Allah lebih menyayanginya dia pergi meninggalkan kami dan untuk pengetahuan anda juga hanya saya dengan arwah abang saya sahaja yang memeluk islam dalam keluarga kami. Alhamdulilah mungkin doa dia dimakbulkan dan saya sudah berada di Makkah atas jemputan Allah S.W.T.. SubhanAllah, Alhamdulilah, Allahuakbar..
Di kota Makkah saya banyak habiskan masa dengan beribadah, saya dah niat takkan shopping di Makah dan hanya akan shopping di Madinah sahaja., dan ia lebih membuatkan saya lebih fokus dengan beribadah. Selepas kejadian pertama umrah saya yang pertama saya menjadi semakin teruja dan bersemangat untuk bersolat dan bertawaf, kalau diizinkan buat 10 kali umrah pun saya sanggup. Seawal 2 pagi saya akan bangun dan berjalan menuju ke Kaabah adakala saya berzikir dan tertidur dan adakalanya saya bertawaf sampai ke subuh tanpa rasa lelah, semua ini tidak akan berlaku sekiranya saya berada di tanah air dan saya ambil kesempatan ini untuk melakukan segala ibadah dan minta pengampunan serta meminta Allah memakbrurkan umrah saya. Meninggalkan kota Makkah dan mengucap selamat tinggal pada kota Makkah adalah sesuatu yang sangat menyedihkan saya akan sentiasa merindui setiap detik dan pengalaman pertama di kota Makkah.
Sebenarnya banyak yang ingin dikongsikan cerita pengalaman sepanjang saya berada di Makkah, nanti tak pasal-pasal jadi novel pula hehehee.. insyaAllah saya akan kongsikan lagi dimasa akan datang.
Manakala pengalaman saya di Madinah pulak tidak sesibuk di kota Makkah, di Madinah Suasana lagi lebih tenang dan tidak sesak berbanding di Makkah dan cuaca di Madinah ketika kami sampai agak sejuk. Di Madinah kami banyak melawat kubur Rasullulah S.A.W dan para Sahabat dan bersolat dikawasan raudhah bersebelahan dengan makam Rasullulah S.A.W dan para sahabat. Kalau sampai ke sini godaan untuk bershopping sangat tinggi, jadi sentiasa ingatkan diri sendiri ketika bershopping nanti tak pasal-pasal terlebih muatan hehehe…
Sepanjang berada di Makkah dan Madinah kami diberikan taklimat, tunjuk ajar serta bimbingan dan usrah oleh Ustaz dan Ustazah yang hebat-hebat belaka, mereka adalah Ustaz Fakrudeen, Ustazah Asmak & Ustaz Rusydi Ramli. Kenapa saya kata hebat, sebab mereka faham kehendak saudara baru, situasi saudara baru dan perasaan saudara baru. apa yang disampaikan oleh mereka amat mudah difahami untuk kami sebagai saudara baru. apa permasalahan dan soalan yang selalu bermain diminda dijawab dengan cukup berkesan serta sangat manfaat kepada kami yang baru memeluk Islam. Terima kasih Ustaz dan Ustazah kerana membimbing kami dengan tanpa jemu ketika kami disana, semoga Allah merahmati anda semua amiin yaraabal alaamin.
Sebenarnya banyak perubahan yang berlaku selepas balik dari umrah, bukan sahaja saya sendiri rasai malah saudara mara dan rakan-rakan pun perasan. Semasa balik dari umrah banyak perkara saya pelajari dan selami membuatkan diri saya lebih insaf dan bertaqwa kepada yang maha pencipta. Hikmah selepas balik dari umrah adalah saya semakin yakin dengan akidah dan fahaman Islam sebenar, dulu saya selalu meragui kebenaran islam dan ada suatu ketika itu saya rasa ingin kembali ke agama asal. Alhamdulilah sekarang baru saya faham kenapa abang Adam Corrie beria-ria mencari penaja dan dana membawa saudara baru menunaikan umrah, rupa-rupanya inilah tujuannya demi Allah saya katakan selepas sahaja balik dari umrah saya bukannya Muhammad Merio Ulin yang dulu, saya lebih rajin bersolat kalau tak solat saya akan rasa bersalah dan berdosa sangat, selain itu, saya sudah berjinak2 mendalami ilmu islam dengan membaca serta mengikuti taskirah dan apa jua majlis ilmu saya akan pergi. Saya juga sudah rajin mengajak kawan-kawan Islam bersolat. Bunyi macam poyo tapi itulah kebenarannya, dan alhamdulilah setelah lebih 18 tahun saya merokok akhirnya saya sudah berhenti merokok dan tinggalkan tabiat menghisap vape. Teramatlah bersyukur kerana dipilih menjadi peserta kembara iman musim yang kedua ini.
Harapan saya agar kembara iman ini sentiasa dapat diteruskan di masa akan datang dan mendapat lebih ramai penaja serta memberi peluang kepada lebih ramai saudara baru untuk mengenali lebih dekat dakwah Rasullulah serta menguatkan akidah mereka dengan membawa mereka ke tanah suci.
Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga buat Team Kembara Iman terutama Adam Corrie, Puan Fazi, Puan Shila Lama, Ustaz Sulhi dan Saudara Muhammad Umar kerana membantu diri saya yang hina dan serba kekurangan ini kembali ke jalan yang benar dan jalan yang diredhai oleh Allah S.W.T dan tidak lupa juga kepada Ustaz Fakrudeen, Ustazah Asmak dan Ustaz Rusydi Ramli yang banyak membimbing serta memberi tunjuk ajar semasa kami sepanjang kami disana. Yang terutama sekali jutaan terima kasih saya ucapkan kepada penaja kami iaitu JAKEL, HALCENT DISCOVERY, CELLMAXX, ASOKE FINANCE dan ramai lagi, hamba-hamba Allah yang sudi menyumbang menjayakan kembara iman ini, dan kami akan sentiasa mendoakan anda semua dan sampai mati pun kami tidak akan lupa jasa dan budi baik kalian semua, insyaAllah kami akan sentiasa berdoa kepada anda semua supaya dirahmati dan diberkati oleh Allah S.W.T amiin yaraabal alaamiin.. wasalam







Photobucket

Jumaat, 26 Jun 2015

KEMBARA IMAN SAUDARA BARU : UNCLE BIGGS (MUALLAF) SUDAH ISLAMKAN 62 ORANG



Siapa sangka Pak Cik Muhammad Nur Biggs bin Abdullah asal dari golongan bukan not yet muslim sudah kembali kepada fitrah (memeluk islam) pada tahun 1977.
Setakat ini beliau telah mengislamkan golongan not yet muslim seramai 62 org.
MasyaAllah Tabarakallah... Semoga kita dapat mencontohi sedikit sebanyak usaha dakwahnya kpd golongan not yet muslim dan saudara semuslim kita.
Senyum selalu
Selalu bersangka baik
InsyaAllah hati tenang- adam corrie
Saya serta jemaah kembara Iman Saudara Baru 2015 mendoakan kepada penyumbang program ini;
Semoga Allah sentiasa merahmati penyumbang / penderma serta ahli keluarga mereka dengan keberkatan hidup, kesihatan , dimurahkan rezeki, diberi pertunjuk dalam membuat keputusan, diringankan untuk beribadat dan umur yang diberkati. Disamping kejayaan hidup di dunia dan akhirat.
Aamin allahumma aamin
InsyaAllah ada rezeki tahun depan saya akan buat lagi program ini.
3 kelayakan utama utk sertai program kembara iman saudara baru (muallaf) ini.
1. Tidak pernah mengerjakan ibadah umrah dan hajj.
2. Aktif berdakwah
3. Aktif menghadiri kelas pengajian agama setiap minggu.
4. Baru kembali kepada fitrah (memeluk islam) 5thn ke bawah shj.
Jika anda saudara baru yg mempunyai 3 syarat kelayakan tersebut boleh emelkan resume anda ke adamcorrieteam@gmail.com




#kembaraImanSaudaraBaruKembara Iman Saudara BaruSiapa sangka Pak Cik Muhammad Nur Biggs bin Abdullah asal dari...
Posted by ADAM CORRIE on Sunday, 21 June 2015


Photobucket

Khamis, 25 Jun 2015

(KEMBARA IMAN SAUDARA BARU) - KERANA SOLAT IZWAN PELUK ISLAM





Kembara Iman Saudara Baru 

Saudara Baru kita Muhammad Khairul Izwan bin Abdullah salah seorang saudara baru yang terpilih menyertai program umrah Kembara Iman Saudara Baru tempoh hari. 


Beliau berbangsa Cina seperti saya yang bertutur dalam loghat Hokkien. 

Baru kembali kepada fitrah 2 tahun.
Pada amatan saya beliau seorang yang amat berbudi bahasa, peramah dan sangat mengambil berat tentang jemaah di dalam rombongan.

Apa yang membuatkan beliau boleh terdetik untuk kembali kepada fitrah (memeluk Islam) adalah SOLAT.

Beliau pernah ikut rakan sekerjanya berbangsa Bangla ambil wudhuk dan solat. Ini oleh kerana selepas beliau menegur rakan sekerjanya hilang waktu bekerja. Rupa-rupanya pergi solat. Lalu rakannya ditunjukkan dan ajaknya bagaimana ambil wudhuk dan solat sekali ketika itu waktu zohor (belum lagi kembali fitrah).

selepas itu beliau juga pergi pergi solat raya aidilfitri dengan berpakaian Baju Melayu seperti saudara muslim yang lain.

Beliau merasakan ketenangan ketika bersolat. Semua keresahan dan strees hilang ketika solat. Beliau berkata untung orang Islam. Kalau strees tak perlu keluar duit untuk beli minuman keras , tempat hiburan untuk hilangkan tekanan.

Hanya perlu ambil wudhuk dan solat ke arah kiblat ... hilang semua tekanan. Tidak sampai sebulan beliau dengan nekad untuk kembali kepada fitrah di PERKIM.

Alhamdulillah itulah hidayah dari Allah.
Dia akan berikan kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya yang mencari kebenaran dalam hidup.

Kita sebagai Muslim kenalah tunjukkan contoh dan teladan yang baik kepada saudara not yet muslim kita tentang Islam...

InsyaAllah saudara not yet muslim sendiri akan memahami keindahan Islam itu sendiri.

senyum selalu
selalu bersangka baik
InsyaAllah hati tenang - ADAM CORRIE-







Kembara Iman Saudara Baru Saudara Baru kita Muhammad Khairul Izwan bin Abdullah salah seorang saudara baru yang...



Photobucket

Rabu, 17 Disember 2014

HORMATILAH IBU SEKALIPUN BERLAINAN AGAMA






Dari Asma' binti Abu Bakar r.a katanya:"Ketika terjadi genjatan senjata dengan kaum Quraisy, ibuku yang ketika itu masih musyrik datang kepadaku. Lalu aku meminta izin Rasulullah SAW dengan berkata:"Ya Rasulullah! Ibuku datang kerana beliau rindu padaku. Bolehkah aku menemuinya?"Jawab Rasulullah SAW,"Ya boleh! Berjumpalah dengan ibumu."



Huraian Hadith:

1. Di dalam Islam SUAMI dan IBU mempunyai kuasa yang besar. Kuasa suami ke atas isteri dan kuasa ibu ke atas anak-anak. Seseorang itu akan dimurkai Allah sekiranya dia menyakiti hati dua golongan tadi.
2. Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya: "Syurga itu di bawah tapak kaki ibu". Oleh itu anak-anak harus menumpahkan kasih sayang kepada orang tua mereka sekalipun mereka kafir dan ingkar terhadap Allah. Hal ini disebabkan ibu bapa adalah berhak mendapat penghormatan daripada anak-anak.
3. Anak-anak harus mentaati ibu bapa mereka yang beragama Islam dalam urusan hidup yang tidak bertentangan dengan Islam. Islam melarang keras anak-anak mencela atau memarahi ibu bapa dengan bahasa yang kasar tetapi haruslah menasihati mereka dengan baik dan sopan.

#adamcorrie #hadith #family #cinaMuslim #romantikaAstro #Jakim

Diriwayatkan oleh Imam Bhukari dn Imam Muslim didalam kitab Adab Mufrad.








Photobucket

link

Related Posts with Thumbnails