TEMAN

Khamis, 2 Disember 2010

RAPUNZEL






Masih ingat lagi ketika kanak-kanak dulu cerita Rapunzel. Seorang gadis berambut tersangat panjang yang tingal di atas menara. Semalam kami telah pergi menonton wayang filem animasi 3D iaitu Tangled oleh Walt Disney Animation Studios.


Dalam panggung semalam penuh. Memang berbaloi tengok filem ini. Apa lagi siapa yang belum tengok pergi la tengok. Saya bagi empat bintang untuk filem ini, Sesuai untuk semua golongan.




Pengarah: Nathan Greno Byron Howard 
diterbitkan oleh Roy Conli 
Eksekutif Produser John Lasseter Glen Keane 
Ditulis oleh Dan Fogelman 
Berdasarkan "Rapunzel" oleh Brothers Grimm 
Dibintangi oleh 
Mandy Moore 
Zachary Levi 
Donna Murphy 


Seorang wanita tua bernama Gothel adalah saksi tunggal 'sinar matahari' menyentuh mencecah ke tanah, mencipta bunga ajaib dengan kemampuan untuk menjaga dirinya muda ketika ia bernyanyi untuk itu. Berabad-abad kemudian, ratu sebuah kerajaan berhampiran jatuh sakit sementara mengharapkan anak. Penjaganya terletak 'bunga misteri ', disembunyikan oleh Gothel, telah dijumpai askar Istana dan membawanya kepada ratu. Bunga menyembuhkan ratu dan ia melahirkan seorang gadis bernama Rapunzel, yang datang untuk mewarisi sihir bunga melalui rambut panjang emasnya. Suatu malam, Gothel menculik Rapunzel dan mengurungnya di menara sebagai anaknya sendiri. Namun, setiap tahun pada hari ulang tahunnya, kerajaan menghantar lentera mengambang menjadi kerinduan langit untuk kehilangan puteri mereka untuk kembali. Lapan belas tahun kemudian, Rapunzel Gothel mengatakan bahawa dia ingin melihat lampu mengambang tahunan yang muncul pada hari ulang tahunnya, tapi Gothel menolaknya dengan mengatakan Rapunzel bahawa dunia adalah tempat yang berbahaya. Sementara itu, si pencuri Flynn Rider dan rakannya si kembar telah mencuri  tiara 'sang puteri hilang' dari benteng. Ketika mereka melarikan diri, Flynn meninggalkan si kembar, yang membolehkan mengejar benteng penjaga untuk menangkap mereka.  Maximus iaitu kuda penjaga timbal, telah dipisahkan dari pemandu dan meneruskan mencari Flynn sendiri.

Flynn larikan diri di sebuah menara yang Rapunzel untuk tinggal lalu   ditahan oleh Rapunzel dan sesumpah haiwan kesayangan, Pascal. Rapunzel telah membuat tawar-menawar dengan Flynn bahawa jika ia pengawal ke lampu dan kembali, dia akan kembali tiara. Flynn setuju sebagai Rapunzel sangat tertarik untuk menjadi bebas, tetapi akan segera konflik antara kegembiraan dari pengalaman baru dan rasa bersalah ketidaktaatan. Kemudian, kembali Gothel untuk mencari Rapunzel pergi, tetapi menemukan tiara yang tersembunyi di dalam beg di bawah tangga. Pasangan ini tiba di Duckling Snuggly, sebuah pub kumuh penuh dengan preman. Namun, preman mengakui Flynn dari poster dan rancangan untuk mengubahnya, tapi Rapunzel menghadapkan orang-orang yang menyatakan bahawa dia perlu Flynn untuk menyelesaikan mimpinya melihat lampu. Para preman memutuskan untuk membantunya kerana mereka juga punya mimpi yang belum selesai. Gothel jam tangan melalui tingkap, tapi sebelum dia boleh melakukan apa saja, para penjaga kerajaan masuk dan mengejar Flynn dan Rapunzel ke empangan kayu di mana dua bersembunyi di sebuah gua tertutup-off. Maximus menyebabkan empangan untuk berehat dan daerah sekitarnya dan gua mulai banjir. Berfikir bahawa mereka akan mati, Flynn mendedahkan kepada Rapunzel bahawa nama asalnya sebenarnya Eugene Fitzherbert, dan dia menjelaskan bahawa rambutnya bersinar ketika ia bernyanyi. Menyedari bahawa hal itu akan terang gua, ia bernyanyi dan gua menyala saat mereka berenang ke rumpun melonggarkan batu dan keluar dari gua. Sementara itu , Gothel mencari si kembar pencuri dan menawarkan mereka sesuatu yang bernilai lebih daripada tiara.
 Malam itu, Rapunzel menyembuhkan tangan Flynn, yang terluka dalam pelarian mereka, dengan rambutnya dan menjelaskan bahawa jika rambutnya dipotong, ia kehilangan kekuatan dan berubah warna menjadi coklat. Sebagai Flynn pergi untuk mengumpulkan kayu bakar, Gothel muncul dan memohon dengan Rapunzel untuk kembali ke menara , tapi Rapunzel menolak kerana ia sekarang mempunyai keinginan untuk Flynn. Gothel memberikan Rapunzel yang tiara di dalam beg dan mengatakan bahawa Flynn hanya tertarik di dalamnya dan akan meninggalkan Rapunzel setelah ia mendapatkannya. Keesokan paginya, pasukan Rapunzel Maximus untuk menyerang gencatan senjata dengan Flynn sebagai kumpulan tiba di benteng untuk festival ulang tahun putri '. Malam itu, Flynn Rapunzel baris dalam sebuah suram kecil di tengah sebuah tasik yang berdekatan untuk mendapatkan pandangan baik dari keluaran lentera. Rapunzel memberikan Flynn tiara itu mengatakan bahawa ia sekarang percaya kepadanya. Flynn melihat si kembar di pantai yang berbeza dan Rapunzel mengatakan bahawa dia akan segera kembali. Flynn meminta maaf kepada si kembar dan kembali tiara, tapi si kembar ingin Rapunzel sebagai gantinya. Beberapa saat kemudian, si kembar mengatakan Rapunzel yang Flynn telah meninggalkan dia untuk tiara, bila ternyata kembar telah terikat Flynn ke perahu setelah menjatuhkannya pengsan. Namun, Gothel mengkhianati mereka untuk kelihatan seperti dia menyelamatkan Rapunzel.


Rapunzel kembali ke bilik menara dan notis bahawa bendera dia dikumpulkan di festival tersebut kelihatan seperti lukisan dia membuat seluruh interior menara. Design sunburst merupakan memori awal dari kehidupan di kerajaan. Rapunzel menyedari bahawa ia adalah putri hilang dan menghadapkan Gothel. Sementara itu, Flynn ditangkap dan dihukum digantung, tetapi bukan diselamatkan oleh Maximus dan preman dari Duckling Snuggly. Flynn dan Maximus bergegas ke menara Rapunzel dan mendapati Rapunzel ditawan oleh Gothel. Gothel menusuk Flynn, tapi Rapunzel Gothel mengatakan bahawa selama dia membuat dia menyembuhkan Flynn, dia akan pergi dengan Gothel rela . Sejak Flynn lebih baik mati daripada harus tinggal Rapunzel terjebak dengan Gothel, Flynn pemotongan rambut Rapunzel, menyebabkan semua itu kehilangan kekuatan dan berubah menjadi coklat. Akibatnya, Gothel cepat umur dan jatuh dari menara, tapi hancur sebelum mencapai tanah. Mati, Flynn berkata Rapunzel bahawa impiannya adalah dirinya dan sebagai Rapunzel menangis, air matanya tiba-tiba menyembuhkan Flynn untuk kembali ke kehidupan, overjoying Rapunzel, dan memimpin dia untuk menciumnya. Kemudian, Flynn kembali Rapunzel untuk bertemu orang tuanya dan mereka akhirnya berkahwin.






Cerita asal "Rapunzel"



"Rapunzel "adalah sebuah kisah dongeng dari negara Jerman dalam koleksi oleh Grimm Brothers, dan pertama kali diterbitkan pada tahun 1812 sebagai sebahagian dari anak-anak dan Tales Rumah Tangga. Cerita Brothers Grimm 'merupakan adaptasi dari kisah peri Persinette oleh Charlotte-Rose de Caumont de La Force asalnya diterbitkan pada 1698.Plot ini telah digunakan dan diparodikan dalam pelbagai media dan garis yang dikenali terbaik ("Rapunzel, Rapunzel, dikecewakan rambut anda") adalah sebuah idiom budaya popular. Hal ini Aarne-Thompson type 310, The Maiden dalam The Tower]. [3 Andrew Lang memasukkannya ke dalam The Red Fairy Book s. [4 Lagi] versi dari kisah juga muncul dalam Sebuah Kitab Witches oleh Ruth Manning-Sanders dan Paul O. Zelinsky 'di 1998 Caldecott Medal pemenang buku bergambar, Rapunzel .

Dari Versi Rapunzel yang lain.

Beberapa memiliki anak yang menginginkan anak tinggal berhampiran dengan sebuah taman yang berdinding milik sebuah Enchantress. Isteri, sebagai hasil dari kehamilannya lama ditunggu-tunggu, melihat tanaman Rapunzel (atau, dalam beberapa versi dari cerita, lobak rampion atau salad domba's) ditanam di kebun dan mendambakan ke titik kematian. Selama dua malam, suami pergi keluar dan masuk ke kebun untuk mengumpul beberapa untuknya, pada malam ketiga, kerana ia scaling dinding untuk kembali ke rumah, si Enchantress, yang namanya dikatakan "Dame Gothel", menangkapnya dan menuduhnya kecurian. Dia memohon belas kasihan, dan wanita tua sepakat untuk menjadi perisian, dengan syarat bahawa anak-yang belum lahir itu diserahkan kepada dia saat lahir. Putus asa, orang itu setuju. Ketika gadis itu lahir, Enchantress membawanya dan mengangkat dia sebagai bangsal, penamaan Rapunzel nya. Ketika Rapunzel mencapai tahun kedua belas nya, Enchantress menutup pergi ke sebuah menara di tengah hutan, dengan tidak tangga maupun pintu, dan hanya satu bilik dan satu tetingkap. Ketika penyihir melawat Rapunzel, dia berdiri di bawah menara dan berteriak: 

"Rapunzel, Rapunzel, dikecewakan rambut anda, sehingga saya dapat menaiki tangga emas."
Setelah mendengar kata-katanya, Rapunzel akan membungkus panjang, rambut perang sekitar penyangkut yang disangkut di samping jendela dan jatuhkan ke Enchantress, yang kemudian akan memanjat rambut ke bilik menara Rapunzel's. Sebuah variasi cerita juga mempunyai Enchantress dijiwai dengan kekuatan penerbangan dan / atau levitasi dan gadis muda tidak menyedari rambut panjang itu. Suatu hari, seorang putera berkuda melalui hutan dan mendengar nyanyian Rapunzel dari menara. Terpesona oleh suara halus, ia pergi untuk mencari gadis itu dan mendapati menara, tetapi tidak dapat masuk. Dia kemudian kembali sering, mendengar nyanyian yang indah, dan satu hari lawatan melihat Dame Gothel, sehingga belajar bagaimana mendapatkan akses kepada Rapunzel. Ketika Dame Gothel pergi, ia memerintahkan Rapunzel membiarkan rambutnya turun. Ketika dia melakukan ini, ia memanjat, membuat berkenalan, dan akhirnya memintanya untuk berkahwin dengannya. Rapunzel setuju.

Bersama-sama mereka merancang sarana untuk melarikan diri, di mana ia akan datang setiap malam (sehingga mengelakkan Enchantress yang mengunjunginya di siang hari), dan membawa sutera-nya, yang Rapunzel secara berperingkat akan menenun ke tangga. Sebelum rancangan datang ke berbuah, bagaimanapun , Rapunzel bodoh memberi pangeran pergi. Dalam edisi pertama Tales Grimm's Fairy, Rapunzel polos mengatakan bahawa gaunnya semakin ketat di perutnya, di edisi berikutnya, ia meminta penyihir (di saat-saat lupa) mengapa hal itu lebih mudah baginya untuk menarik dia daripada dia. Dengan marah, Dame Gothel potong rambut pendek Rapunzel's dikepang dan melemparkan dia keluar ke padang gurun untuk mengurus dirinya sendiri. Ketika pangeran yang disebut malam itu, Enchantress membiarkan kepang terpotong turun untuk mengangkut dia. Untuk ngeri, ia mendapati dirinya menatap penyihir bukan Rapunzel, yang tak boleh dijumpai. Ketika dia berkata kepadanya dalam kemarahan bahawa ia tidak akan pernah melihat Rapunzel lagi, ia melompat dari menara putus asa dan buta oleh duri di bawah ini. Dalam versi lain, penyihir mendorong dan dia jatuh pada duri, sehingga menjadi buta.

Selama berbulan-bulan ia berjalan melalui daerah kritis negara. Suatu hari, sedangkan Rapunzel bernyanyi saat ia mengambil air, putera mendengar suara Rapunzel lagi, dan mereka bersatu kembali. Ketika mereka jatuh ke pelukan satu sama lain, air matanya akan dipulihkan penglihatannya. Dalam variasi lain, dikatakan bahawa Rapunzel akhirnya melahirkan dua anak laki-laki (dalam beberapa variasi, seorang gadis dan anak laki-laki). Putera mengarah ke kerajaannya, di mana mereka hidup bahagia selamanya. Dalam versi lain dari cerita ini, menamatkan mendedahkan bahawa penyihir tidak terikat jalinan Rapunzel's setelah pangeran melompat dari menara, tetapi terlepas dari tangannya dan mendarat di bawah menara. Hal ini kiri penyihir terperangkap di menara. Cerita asli berasal dari kisah Rudaba dalam buku Iran kuno yang disebut Shahnameh, ditulis oleh Firdausi sekitar 1000 Masihi mungkin.  

Beberapa elemen dongeng juga kisah yang asalnya didasarkan pada legenda tentang Santa Barbara, yang dikatakan telah dikunci di dalam menara oleh ayahnya.

p / s: banyaknya versi. Itulah dikatakan cerita donggeng. Betul tak?




Photobucket

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link

Related Posts with Thumbnails