TEMAN

Ahad, 17 April 2011

RIO 3D -BURUNG BLU






Lama tak tengok wayang. Kali ini kami telah menonton sebuah filem 3D Animasi yang amat menarik dan memikat hati iaitu RIO. 


Dalam sebuah hutan berhampiran bandar Rio de Janeiro, Brazil, burung terbang dan bernyanyi, sementara bayi Blue Macaw yang tidak boleh terbang jam tangan.Beberapa burung, termasuk Macaw, adalah dikurung oleh penyelundup, dan dibawa ke Moose Lake, Minnesota di Amerika Syarikat. Kotak yang mengandungi anak burung sengaja dibiarkan di jalan, di mana ia ditemui oleh seorang gadis bernama Linda (Leslie Mann), yang nama nya "Blu".
Lima belas tahun kemudian, Linda kini memiliki dan tinggal di sebuah kedai buku dengan Blu (Jesse Eisenberg), yang masih belum belajar bagaimana untuk terbang. Seorang saintis dari Brazil, Tulio (Rodrigo Santoro), Linda mengatakan bahawa Blu adalah laki-laki terakhir dari spesies, dan ia harus membawanya ke Rio, sehingga pasangan Blu boleh dengan perempuan untuk memelihara spesies.
Di sana, Blu memenuhi Macaw perempuan, Jewel (Anne Hathaway). Blu naksir dirinya, tapi dia hanya tertarik pada melarikan diri. tempat penampungan tersebut kemudian diserbu oleh penyelundup, yang membiarkan oleh kakatua dari penyelundup kepala itu, Nigel (Jemaine Clement), yang menyamar sebagai seekor burung sakit-sakitan. Di antara mereka adalah Fernando (Jake T. Austin), seorang anak miskin dengan keluarga tidak, yang hanya membantu penyelundup untuk mendapatkan wang. Blu dan Jewel ditangkap dan dirantai bersama-sama, tapi berjaya melarikan diri. Ketika mereka melarikan diri, Nigel mengejar mereka melalui daerah kumuh Rio, dan setelah kehilangan Nigel, Blu dan Jewel tersesat di hutan yang terdekat. 
Hari berikutnya mereka bertemu dengan keluarga toucans. Sang ayah, Rafael (George Lopez), menawarkan untuk membawa mereka untuk melihat temannya Luiz, yang boleh memadam rantai. Rafael juga mencuba untuk mengajar Blu untuk terbang, mengatakan kepadanya bahawa dia hanya perlu "merasakan ritme" hatinya. Setelah Blu mencuba dan gagal terbang, kepala kumpulan ke bandar, di mana mereka bertemu dengan seorang Kardinal Merah-jambul bernama Pedro (Will.i.am) dan kenari temannya Nico (Jamie Foxx), yang Blu bertemu sebelum pertemuan Jewel. Sementara itu, Nigel enlists bantuan sekumpulan pencuri marmoset untuk mencari Blu dan Jewel, dan Linda dan Tulio mencuba dan mencari Blu, dibantu oleh Fernando bertaubat. Pedro dan Nico memuat Blu dan Jewel ke kelab samba burung, di mana Blu mula menari, yang berpunca pada duet dengan Jewel. Mereka kemudian diserang oleh marmoset, tapi teman-teman burung mereka menangkis mereka pergi cukup lama untuk Blu dan syarikat untuk melarikan diri. 
Fernando memimpin Linda dan Tulio ke tempat persembunyian penyelundup, di mana mereka belajar penjahat rancangan untuk menggunakan Carnivale sebagai penutup untuk mendapatkan kembali Blu dan Jewel dan melarikan diri dengan burung curian mereka. Kumpulan ini akhirnya bertemu dengan Luiz Bulldog (Tracy Morgan), seorang profesional seharusnya gergaji, yang cuba untuk melihat melalui rantai, tetapi tidak sengaja menggunakan air liur untuk melumasi kaki Blu dan Jewel sudah cukup bagi mereka untuk melepaskan diri. Permata sangat gembira kerana boleh terbang lagi, tapi Blu tidak, mengetahui bahawa mereka harus berpisah. Malangnya, Jewel kemudian ditangkap oleh Nigel. Ketika Pedro dan Nico memberitahu Blu penangkapan Jewel, ia memutuskan untuk me-mount penyelamatan, dengan menggunakan Luiz sebagai kuda untuk mengikuti Nigel. 
Linda dan Tulio membuat jalan mereka ke dalam Carnivale dengan menyamar sebagai penari, tapi Blu ditangkap oleh Nigel. Linda dan Tulio mengikuti penyelundup, tetapi terlalu terlambat untuk menghentikan mereka dari lepas landas dalam pesawat mereka. Selama penerbangan, Blu berhasil keluar dari kandangnya, dan mereka semua terbang kecuali Jewel, siapa tahu Blu adalah takut kerana dia masih belum bisa terbang. Nigel kemudian muncul, Blu menekan dan menghancurkan kandang ke sayap Jewel's, melukai dirinya. Blu letupan Nigel berhasil keluar dari pesawat dengan melampirkan alat pemadam api untuk kakinya dan accidentily terkena baling-baling pesawat. 
Jewel, sekarang terbang, didorong keluar dari pesawat dengan kandang jatuh, dan Blu melompat keluar setelah dia. Jewel terkejut dan tersentuh bahawa Blu pergi setelah dia, dan apabila mereka jatuh, dia mencium dia. Blu ini kemudian diatasi dengan irama hatinya, menghulurkan sayapnya, dan lalat, tabungan dirinya dan Jewel. Mereka kemudian turun dan kembali ke Linda dan Tulio, yang cuba untuk cenderung sayap Jewel terluka. Permata enggan pada awalnya, tapi Blu meyakinkan dia untuk menerima bantuan Tulio's. 
Linda dan Tulio kemudian menemukan "Blu Burung Sanctuary", sebahagian daripada hutan Rio dilindungi dari penyelundup. Blu dan Linda tetap sangat dekat, dan dia mempunyai hubungan dengan Tulio dan sekarang tinggal di Rio untuk membantu menjalankan Blu Burung Sanctuary, dan Blu sedangkan besarnya menyertai Jewel, yang sayap sepenuhnya sembuh, di hutan, ayah tiga anak ayam dengan , dan semua ada rakan-rakan dan keluarga mula menyanyi menari dan terbang. Nigel bertahan pertemuannya, tetapi dengan kehilangan banyak bulu dan telah dimalukan oleh Mauro (Brian Baumgartner) gambar yang diambil dan mentertawakannya.




Directed by Carlos Saldanha
Produced by John C. Donkin
Bruce Anderson
Chris Wedge
Screenplay by Don Rhymer
Joshua Sternin
Jeffrey Ventimilia
Story by Carlos Saldanha
Starring Jesse Eisenberg
Anne Hathaway
George Lopez
Music by John Powell
Cinematography Renato Falc√£o



Photobucket

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link

Related Posts with Thumbnails