TEMAN

Sabtu, 28 Mei 2011

BAIK BAIK JE


Salam sahabat-sahabat semua,

Alhamdulillah dugaan demi dugaan dapat ditempuhi dengan tenang walaupun ada rintangan yang kadang kala perit juga untuk ditelan. Kita hidup atas muka bumi ini kalau tak diuji oleh-Nya maka tak lengkaplah iman kita. Apabila kita diuji maknanya Allah sayang akan kita. Bila kita diuji dengan kesusahan dan rintangan kita akan lebih dekat dengan-Nya kerana pada ketika itu kita akan mengadu, merayu pada-Nya. Dan apabila kita senang juga ia bermakna kita di uji. Allah uji kita dengan kesenangan untuk melihat yang kita semakin bersyukur dan makin dekat pada-Nya atau sebalik-Nya. Ujian dilimpah dengan kesenangan sebenarnya lagi susah. Kerana ketika itu kita kurang merayu dan mengadu pada-Nya. 

Jadi kami selalu takut dengan kesenangan. Takut makin jauh dari-Nya. Allah  berikan pelbagai ujian dan dugaan pada hamba-Nya dengan kemampuan mereka. Itu kami percaya. Mesti ada hikmah yang kita tak tahu. 


Belajar menerima keadaan dengan hati yang redha itu adalah lebih baik dari kita menyalahkan takdir dan orang sekeliling. Kami selalu bersangka baik dengan apa yang terjadi baik perkara itu baik atau sebaliknya. 

Sebagai seorang saudara baru, mungkin Allah ingin melihat sejauh mana iman di dada setelah memeluk Islam. Ujian-ujiannya adalah hadiah yang tak ternilai bagi seorang saudara seperti Adam yang masih banyak perkara yang perlu belajar. Manakala sebagai seorang isteri kepada saudara baru, ia adalah hadiah dan amanah yang besar dan berat untuk menjadi contoh terbaik di mata suami seorang saudara baru buat Fazi. Bagaimana nak membantu dan membimbing suami dalam hal ehwal agama, dunia dan akhirat. Dalam masa yang sama, Fazi dapat meningkatkan ilmu agama untuk diri sendiri dan membimbing suami dengan penuh rasa tanggungjawab.  


Insya'allah semuanya akan berjalan dengan baik sekiranya ingin menjadi orang yang baik, dengan memulakan berfikir perkara yang baik-baik, pertuturan yang baik, dan perbuatan kita juga perlu baik. 

Wassalam dari kami 









Photobucket

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link

Related Posts with Thumbnails